De ultieme slaaptip

Op een rustige najaarsochtend, vorig jaar, ging de telefoon. Radio Noord. Of ik voor een informatief programma, die middag, live in de uitzending iets wilde vertellen over slaap.

“Zo spannend is het niet”, hoorde ik de redacteur zeggen. Ik zou op een afgesproken tijd gebeld worden en meteen uitzending komen.

Voordat het zover was had de presentator een uur met plafondstaarders en piekerkampioenen gepraat. Waarna in de laatste minuten van het programma de expert (ik dus) aan het woord kwam om te reageren op al die luisteraarsvragen.

En zo geschiedde. De presentator nam meteen de kortste weg en vroeg me: “Welke gouden tip heb jij voor de mensen? Wat moeten onze luisteraars doen om allemaal weer beter te slapen?”

Even was ik van mijn stuk gebracht. Beste tip? Voor álle luisteraars? “…. Euhm…. “ stamelde ik.

Gegarandeerd in slaap
Je leest er vaak over. Grote letters op websites: ‘Met déze techniek val je gegarandeerd binnen vijf minuten in slaap!’, of ‘Sinds ik een mengsel van Himalayazout en honing voor het slapen gaan onder mijn tong laat smelten, slaap ik iedere nacht steevast door!’.

Jammer. Ik heb ze niet. Van dat soort tips. De adviezen die ik mijn cliënten geef zijn gebaseerd op hun  specifieke problemen, vragen en hun persoonlijke situaties. En nu moest ik een pasklaar antwoord geven op álle slaapproblemen die álle luisteraars die dag naar voren hadden gebracht!

“Slaap is een complex geheel van lichamelijke en mentale processen gedurende het gehele etmaal”. “… “ Een teleurgesteld zwijgen aan de andere kant. Ik zocht naar woorden. “Hoeveel mensen luisteren er eigenlijk naar Radio Noord?” schoot t door me heen. Mijn hart klopte in mijn keel. Ik moet wat gestotterd hebben.

Powernaps en hazeslaapjes
De presentator schoot me te hulp. Moeten vermoeide mensen bijvoorbeeld nou wèl of géén dutje doen overdag?”. Hoewel het antwoord op die vraag ook nog niet zo eenduidig is, legde ik het één en ander uit over powernaps en hazeslaapjes.

De gouden tip
En zowaar. Al pratend schoot hij me toch te binnen, die gouden tip. Hij is even logisch als eenvoudig.

Eerst is het belangrijk om te  weten dat het lichaam alleen in slaap kan vallen als natuurlijk gevolg van een (diepe) ontspanning. Met andere woorden: Als je niet eerst tot rust komt dan kun je niet in slaap komen.

En waar maken de meeste slechte slapers zich in bed druk over? Over slapen. Het slapen zelf. Of ze wel goed zullen slapen, of ze wel genoeg zullen slapen. Of ze überhaupt wel zullen slapen en of ze niet wéér zo vroeg wakker zullen worden. Of ze morgen de dag wel doorkomen en hoe het nu verder moet als ze altijd zo moe zullen blijven.

En zo komen ze in een vicieuze cirkel terecht. Van slecht slapen, zich daar vervolgens druk over maken en dus niet goed tot rust komen, daardoor nog slechter slapen, enzovoort.

De grootste, gouden tip die ik die middag dus met heel Noord Nederland kon delen is “Maak je niet druk over hoe je slaapt. Hoe drukker je je maakt. Hoe slechter je zult slapen. Dus houd het relaxed.”  Vriendelijk rondde de presentator af. Tijd voor reclame, nieuws.

Minder dan een kwartier later later stond ik nog een beetje natrillend tussen het gebruikelijke groepje ouders op het schoolplein van mijn dochter. Het gewone, dagelijkse leven. Niemand sprak me aan. Niemand gaf er blijk van me op de radio gehoord te hebben. In de maanden die volgden was er precies één persoon die vertelde dat hij me gehoord had. De meeste mensen die ik ken luisteren blijkbaar niet naar Radio Noord. Had ik me daar nou zou druk over gemaakt...

050 - 21 12 745
froukje@praktijk-debovenkamer.nl
www.praktijk-debovenkamer.nl
Vismarkt 34a
9711 KT Groningen

Meld je aan voor de Nieuwsbrief

Form by ChronoForms - ChronoEngine.com

De praktijk is Geregistreerd lid van koepelorganisatie het RBCZ, beroepsvereniging NVPA en geschilleninstantie SCAG